Tájékoztató a Központi Hitelinformációs Rendszer részére történő adatszolgáltatásról

A Központi Hitelinformációs Rendszerbe (a továbbiakban: KHR) való adattovábbítás, illetve tárolás célja, hogy a hitelnyújtók rendelkezésére álljon egy zárt rendszerű adatbázis, és így lehetővé váljon a hitelképesség megalapozottabb megítélése, a felelős hitelezés feltételeinek teljesítése és a hitelezési kockázat csökkentése, mind az adósok, mind pedig a hitelintézetek biztonsága érdekében. A KHR-ben kizárólag a törvényben meghatározott adatok tárolhatók, és az adatok kizárólag a törvényben meghatározott célokra használhatók fel. 

A központi hitelinformációs rendszerről szóló 2011. évi CXXII. törvény vezette be a teljeskörű lakossági hitelnyilvántartást. Ennek értelmében a hitelnyújtók nemcsak a fizetési kötelezettség elmulasztása, valamint a visszaélés eseteiben kötelesek átadni a referenciaadatokat a KHR felé, hanem a természetes személlyel történő szerződés megkötését követõen is haladéktalanul kötelesek írásban továbbítani azokat. A hitelnyújtók adatátadási kötelezettsége a már átadott referenciaadatok módosulása esetében is fennáll.

A Központi Hitelinformációs Rendszerrel kapcsolatban részletes tájékoztatás található a Magyar Nemzeti Bank alábbi kiadványában.

KHR tájékoztató

 

Tájékoztató saját hiteljelentés igényléséről

 

Minden természetes személynek joga van ahhoz, hogy a KHR-ben róla nyilvántartott adatokba betekintsen, azokat megismerje. Ehhez az érintett természetes személynek egy saját hiteljelentést kell igényelnie. 
A saját hiteljelentés tartalmazza a kérelmező személyéről a KHR-ben tárolt valamennyi információt. Azaz ez alapján a kérelmező megismerheti, hogy melyik referenciaadat-szolgáltató kezel róla adatot a KHR-ben, valamint a hozzá kapcsolódó szerződés főbb adatait. Információt kap továbbá arra vonatkozóan, hogy ki, mikor és milyen jogcímen kérte le adatait a KHR-ből.
A saját hiteljelentés minden természetes személy számára korlátozás nélkül kérelmezhető bármely pénzügyi intézményen (referenciaadat-szolgáltatón), így a Provident Pénzügyi Zrt.-én keresztül is, illetve közvetlenül a BISZ Zrt.-nél (1205 Budapest, Mártonffy utca 25-27.) is. A saját hiteljelentés elektronikus úton is igényelhető, az Ügyfélkapun keresztül.

Társaságunkhoz az alábbi csatornák bármelyikén juttathatja el a saját hiteljelentés iránti kérelmét: 

- leadhatja személyesen a Provident bármelyik Ügyfélpontjában azok nyitvatartási idejében
- postai úton, a Provident Pénzügyi Zrt.-nek (1095 Budapest, Lechner Ödön fasor 10/B.) címzett küldeménnyel. 

Az adatkérés ingyenes, a saját hiteljelentésért költségtérítés és egyéb díj nem számolható fel.

A saját hiteljelentés igénylése iránti kérelem nyomtatvány az alábbi linken érhető el:
Saját hiteljelentés kérelem

A kérelem kitöltése vonatkozásában az alábbiakra hívjuk fel a figyelmét: 

- a saját hiteljelentés iránti kérelmét teljeskörűen töltse ki, és az eredeti példányt juttassa el a fentiekben megadott csatornák valamelyikén a Providenthez,
- a Provident csak a teljeskörűen kitöltött kérelmet továbbítja a BISZ Zrt. felé. 

A saját hiteljelentés – a kérelemben jelölteknek megfelelően – vagy elektronikus úton vagy postai úton kerül továbbításra az Ön számára. 
Amennyiben a kérelmet Társaságunkhoz nyújtja be és a saját hitelejlentés megküldését postai úton kéri, az legkésőbb két munkanapon belül továbbításra kerül a BISZ Zrt. felé, ahonnan három napon belül a kért adatok zárt módon kerülnek megküldésre Társaságunk részére. A saját hiteljelentés BISZ Zrt. általi megküldést követően az adatokat ugyancsak zárt módon, legkésőbb a kézhezvételtől számított két munkanapon belül juttatja el a kérelmezőnek Társaságunk postai úton.
Amennyiben Ön a saját hitelejelentés megküldését e-mail útján kéri, akkor a saját hiteljelentést közvetlenül a BISZ Zrt. küldi meg az Ön részére elektronikus úton.