Továbbra is az infláció a legnagyobb kockázat, a fogyasztás visszafogása pedig a leggyakoribb válságkezelő eszköz a Provident megbízásából a magyar lakosság körében készült reprezentatív kutatás, a Provident Barométer tapasztalatai szerint. A mostantól negyedévente elvégzett kutatás eredményeiből az is kiderült: az anyagi bizonytalanság a pénzügyi tudatosság alacsony szintjével párosul, ami különösen felértékeli a személyre szabott pénzügyi tanácsadást.
Kevesek kiváltsága Magyarországon az anyagi biztonság: a lakosság döntő többsége (89%) egzisztenciális szempontból bizonytalanságot érzékel, a felnőtt népesség alig néhány százaléka érez maga mögött stabil pénzügyi hátteret. A legtöbben változatlanul az inflációtól tartanak, ezt a megkérdezettek bő harmada (36%) nevezte meg első számú anyagi veszélyként. Az időskori anyagi biztonság a második legnagyobb félelem: minden negyedik válaszadó (24%) aggódik amiatt, hogy a nyugdíja nem fedezi majd az időskori kiadásait. A megkérdezettek számára stresszforrást jelent a munkahely elvesztésétől (15%), vagy egy tartós betegségtől (14%) való félelem is. Ezek a legfontosabb megállapításai a 18 évnél idősebb hazai népesség körében végzett reprezentatív Provident Barométer kutatásnak.
A Provident Barométer célja, hogy adott időközönként felmérje és elemezze a magyar fogyasztók pénzügyi magatartását. A 2025. áprilisi, reprezentatív mintán alapuló adatfelvételt az Ipsos végezte online önkitöltős kérdőív módszerrel, 1000 felnőttkorú magyar megkérdezésével.
A válaszok számos demográfiai különbségre is rávilágítottak. A munkahely elvesztése elsősorban a fiatalabbakat aggasztja, míg az időskori anyagi helyzet érthető módon elsősorban az 50+ korosztályt, illetve a nőket nyomasztja. A megbetegedéstől és annak pénzügyi kockázataitól a férfiak és a magasabb jövedelműek szoronganak leginkább.
Miközben csupán minden tizedik megkérdezett érzi magát anyagilag biztonságban, a többiek tekintetében a bizonytalanságtól való félelem alacsony pénzügyi tudatossággal párosul. A kutatásban résztvevők egynegyede még olyan pénzügyi válság idején sem kér tanácsot a pénzügyekben, mikor a gazdasági helyzet (például egy külső válság vagy az árak hirtelen meglódulása miatt) rövid időn belül jelentősen megváltozik. Akik pedig mégis informálódni akarnak, a leggyakrabban a családtagokhoz, barátokhoz (41%) fordulnak, vagy az interneten, a közösségi médiában, az influenszerek csatornáin (21%) keresgélnek. Gazdasági elemzők, neves közgazdászok cikkei, nyilatkozatai csupán a felnőtt lakosság egyötöde számára jelentenek orientációt, és még ennél is kevesebben, 15%-nyian vannak, akik pénzügyi tanácsadó segítségét veszik igénybe.
A kutatás jövőre vonatkozó adatai erőteljes gazdasági borúlátásra utalnak. Rövid távon a kérdezettek kétharmada (65%) arra számít, hogy csökken a jövedelmének vásárlóereje, és csak 14% remél e téren javulást. Ugyancsak kétharmadnyian (66%) készülnek takarékoskodni a fogyasztásban a bizonytalan jövőre gondolva. A személyes fogyasztás növelését mindössze a kutatásban résztvevők 8%-a tervezi a felmérés adatai alapján. A fentiekhez képest már-már bizakodásnak érződik, hogy arra a kérdésre, milyen lesz egy év múlva az anyagi helyzete, csak a relatív többség (45%) válaszolta azt, hogy rosszabb. Javulást 23% valószínűsít, közel egyharmadnyian (32%) pedig arra készülnek, hogy az anyagi helyzetük változatlanok maradnak.
“Bár a pénzügyi bizonytalanság sokak életét átszövi, a tudatos tervezés és a megbízható tájékozódás lehet az első lépés a kiszámíthatóbb jövő felé. A most elkészült kutatás nem csak azt tette kézzelfoghatóvá, milyen kockázatokat érzékel, illetve mérlegel a felnőtt lakosság a pénzügyi helyzetének értékelésénél, hanem azt is, hogy milyen mély az információs szakadék e téren a társadalomban, és milyen fontos továbbra is kiemelt hangsúlyt fektetni a pénzügyi tudatosság fejlesztésére” – hangsúlyozta Pálfalvi Márta, a Provident vállalati kapcsolatok és kommunikációs igazgatója.
Társadalmi felelősségvállalás
Provident Társadalmi Hasznosság Díj ismertető
Elismeréseink
A Családi Kasszasikerek Program
Környezetvédelem
Fontos tudnivalók
Fizetési moratórium
Hitelfelvétellel kapcsolatban
Kölcsönfelvétel előtt
Szerződéses dokumentumok
Munkáltatói jövedelemigazolás
Meghatalmazás
Elszámolási és forintosítási információk
Panaszkezelési tájékoztató
Örökösöknek szóló tájékoztató
Fizetési nehézség és fizetési késedelem
Magatartási kódex
Tájékoztató a magáncsődről
GYIK
Rólunk
Vállalatunkról
Küldetésünk
International Personal Finance
Etikai Kódex
Széchenyi 2020
Amire büszkék vagyunk
Ügyfeleink
Akcióink
Visszaélés bejelentési rendszer
Sajtószoba
Karrier
Provident LinkedIn
Kapcsolat
Legfrissebb hírek
Anyagi biztonság
A Provident ismét fát ültetett
Életmód és öngondoskodás
Provident kutatás 2025
Új nemzedék, új pénzügyi szokások
Tizenegyedszer a kiváló kiszolgálás élén
Gyerekek pénzügyi nevelése
Társadalmi Igazságosság Napja
A Z generációs hitelfelvevők háromnegyede online intézi pénzügyeit
Virtuális csapdák
Pénzügyi stressz
FIZETÉSI MORATÓRIUM
Alternatív fizetés