Középiskolás fiúk-lányok: érdekes különbségek a gazdasági ismeretek terén

2016. február 23.Jelentős különbségek mutatkoznak a hazai középiskolás fiúk és lányok gazdasági-pénzügyi ismereteiben: míg az előbbiek 42%-a, az utóbbiak csupán közel negyede (23%) rendelkezik megalapozottabbnak tekinthető tudással a témakörben. A fiatalok rendelkezésére álló anyagi források mértéke is eltérő: a középiskolás lányok havonta 12.000 forinttal, a fiúk pont kétszer ekkora összeggel gazdálkodnak. Pénzügyi döntéseik meghozatalánál a lányok szívesebben kérnek tanácsot családjuktól, mint a fiúk, akiknek viszont a barátok véleménye fontosabb. A továbbtanulásról és az első munkahelyről is eltérően vélekednek – a lányok körében népszerűek az orvostudományi és művészeti képzések, szívesebben dolgoznának a nonprofit szférában, és fontos feltétel számukra a jó munkahelyi környezet. A fiúk az informatikai és műszaki szektorok iránt érdeklődnek, 60%-uk pedig szívesen indítana saját vállalkozást az iskolai évek után. Mindez a Provident Pénzügyi Zrt. által kezdeményezett Családi Kasszasikerek Program 16-18 éves középiskolás diákok körében végzett reprezentatív kutatásából derült ki.

Provident „Családi Kasszasikerek” gazdasági és pénzügyi edukációs programja a GfK-val közös felmérést végzett 16-18 éves középiskolás diákok körében, mely a fiatalok gazdasági-pénzügyi műveltségét és attitűdjeit vizsgálta, illetve a diákok továbbtanulási terveit és jövőbeni munkahelyükkel kapcsolatos elvárásait is feltérképezte.

A fiúk tájékozottabbak a pénzügyek terén

A több mint 1000 diák megkérdezésével végzett kutatásból kiderül: jelentős különbségek vannak a fiúk és lányok pénzügyi ismereteit illetően. A tanulók pénzügyi kompetenciáit mérő tesztkérdésekben a fiúk eredményesebbnek bizonyultak: 42%-uk került a magas pénzügyi tájékozottságú csoportba, míg ez az arány a lányok esetében mindössze 23% volt. Ez összefüggésben állhat azzal is, hogy a kutatás szerint a fiúk nagyobb arányban (51%) követik figyelemmel a gazdasági, közéleti híreket, mint a lányok (35%). Lényeges különbség volt abban is, kitől kérnek tanácsot pénzügyi döntéseikben: a fiúkhoz képest a lányok 10%-kal magasabb arányban (81%) kérik ki családtagjaik véleményét, míg a fiúk nagyobb arányban (43%) hallgatnak barátaikra ezekben az ügyekben, mint a lányok (32%).

A fiúk kétszer nagyobb összegből gazdálkodnak havonta

A kutatásban részt vevő diákok jelentős része, 84%-a rendelkezik szabadon elkölthető havi pénzösszeggel, átlagosan 18.000 Ft-tal. A rendelkezésükre álló összeg a szülők által adott zsebpénzből, illetve a diákok saját keresetéből tevődik össze, mely a fiúk esetében összesen 24 000 forint, a lányoknál ennek pontosan a fele, 12 000 forint havonta. A diákok fontosnak tartják, hogy rendelkezzenek önálló keresettel, így az elmúlt időszakban nőtt a munkavállalási kedv a körükben: a fiúk 56%-a, a lányok 42%-a dolgozik középiskolai tanulmányai mellett.

A külföldi továbbtanulás a lányok körében népszerűbb

Bár a továbbtanulást tervező diákok körében az elmúlt évekhez hasonlóan a pénzügyi és gazdasági képzések számítanak a legnépszerűbbnek, többen érdeklődnek az orvosi, műszaki, informatikai és művészeti területek iránt is. A lányok nagyobb arányban választanák az orvosi, egészségtudományi (15%), illetve a művészeti szakokat (16%), míg a fiúk az informatikai (20%) és a műszaki területek iránt érdeklődnek nagyobb számban. A fiúk a nemcsak tanulmányaik során foglalkoznának informatikával, a jövőben szívesen is dolgoznának az IT szektor legnagyobb vállalatainál. A felmérésben megkérdezték a tanulókat a jövőjükkel, illetve a továbbtanulással kapcsolatban is. Kiderült a kutatásból, hogy a lányok 41%-a szeretne külföldön tovább tanulni, még a fiúknak csak az egyharmada. Az is kiderült, hogy a lányok nagyobb arányban költöznének Magyarországon belül is egy jobb munkahely reményében.

Nagyobb a vállalkozói kedv a fiúk körében, a lányoknál népszerűbb a nonprofit szféra

A 16-18 évesek jövőbeni munkájukkal kapcsolatos elvárásaik és terveik is sokban különböznek a két nem esetében. A lányok sokkal inkább választanák a nonprofit szférát, mint fiú társaik: 32%-uk szívesen dolgozna ilyen területen működő szervezetnél. A megkérdezett lányok 19%-a és a fiúk 12%-a számára volt fontos, hogy olyan munkát végezzenek, mely kreativitást igényel. Emellett a lányok több mint egynegyede számára az is elengedhetetlen feltétel egy munkahely esetén, hogy szép, kulturált környezetben helyezkedjen el, míg ez a szempont csupán a fiúk 18%-ánál volt mérvadó.

Az alkalmazotti lét mellett egyre nagyobb arányban érdeklődnek a középiskolások a saját cég indítása iránt. A fiúk 56%-a számára vonzó alternatíva mindez, míg a lányok vállalkozási kedve alacsonyabb: 48%-uk gondolkodik csak saját cég alapításában iskolai évei után. Ennek egyik oka lehet, hogy egy vállalkozás nagyobb kockázattal jár, és míg a fiúk 22% vallotta magáról, hogy szeret kockáztatni, addig a lányok csupán 11%-a válaszolt így.

A Provident Pénzügyi Zrt.-ről:

A Superbrands díjas Provident Pénzügyi Zrt. a személyi kölcsönök piacának meghatározó szereplője immáron 14 éve Magyarországon. A vállalat brit hátterű, és 130 éves üzleti tapasztalattal bír. Anyacége, a Londoni Tőzsdén jegyzett International Personal Finance (IPF) nyolc országban 2.7 millió ügyféllel rendelkezik. Mintegy 3,500 munkatársával Magyarország legnagyobb munkáltatói közé tartozik, egyben Magyarország legjobb (2012., 2014.) és a régió hatodik Legjobb Munkahely (2012.) címének birtokosa. 2013-ban a Gallup Intézet -- első magyar cégként -- a világ harminckét legjobb munkáltatója közé is beválasztotta a pénzügyi vállalatot. A Provident több mint 300 ezer ügyfelet szolgál ki 90 százalék feletti ügyfél-elégedettséggel. Az ügyfélkör a hitelképes magyar társadalom egészét leképezi. A Provident 2010-ben, 2011-ben, 2013-ban és 2014-ben is elnyerte a Kiválóság az Ügyfélkiszolgálásban Díjat. A vállalat szerteágazó CSR tevékenységet folytat, kollégáik az elmúlt években több mint 70 000 munkaórával segítettek önkéntesként oktatási és szociális intézményeket szerte az országban, emellett a Provident gazdasági és pénzügyi ismeretterjesztő programot is működtet (www.csaladikassza.hu).